Naslovna slika: Gynt, "The Empty Tomb"
Uskrs je ne samo glavni, a time i najvažniji kršćanski praznik, on je, kao pojam, okosnica i temelj kršćanske religije – uskrsnuće Isusa i obećanje, nada da život ne prestaje trenutkom smrti. Kršćani ga počinju slaviti u 1. stoljeću, vrlo brzo nakon Kristove smrti i uskrsnuća, iako tada još nema ujednačenog datuma ni načina obilježavanja. Rani kršćani ga povezuju s židovskom Pashom jer su događaji Isusove muke i uskrsnuća vremenski povezani s tom židovskom svetkovinom. Do 2. stoljeća slavlje Uskrsa postaje uobičajeno u mnogim kršćanskim zajednicama mada još uvijek postoje neslaganja oko točnog datuma, na primjer takozvana kvartodecimanska kontroverza.
Kako izračunati datum Uskrsa?
Katolici koriste gregorijanski kalendar, uobičajen u većem dijelu svijeta i određuju Uskrs kao prvu nedjelju nakon prvog punog mjeseca koji nastupi nakon proljetne ravnodnevnice. Trenutak proljetne ravnodnevnice varira između 19. i 21. ožujka pa se za izračun uzima kalendarski datum početka proljeća – 21. ožujka.
Pravoslavci koriste julijanski kalendar za izračun datuma Uskrsa. Pravila izračuna vezana uz puni Mjesec i proljetnu ravnodnevnicu su jednaka, no zbog pomaka između kalendara od 13 dana, pravoslavni Uskrs najčešće pada kasnije od katoličkog. Uz to, pravoslavna crkva vodi računa da Uskrs ne padne prije židovske Pashe što kod katolika nije strogo pravilo.
Slave li svi kršćani Uskrs?
Iako je svim katolicima Uskrs okosnica njihova vjerovanja, postoji nekoliko manjih kršćanskih skupina koje ga ne slave.
Jedna od tih skupina su Jehovini svjedoci. Oni ne slave Uskrs već na poseban način obilježavaju Isusovu smrt, poznat kao Spomen-večera ili Gospodinova večera. Neki protestantski fundamentalisti također izbjegavaju tradicionalne proslave Uskrsa, smatrajući ih previše povezanim s predkršćanskim, poganskim običajima.
Između smrti i uskrsnuća
U Novom zavjetu, uključujući i Poslanice, nema jednog potpuno jasnog i sustavnog učenja o tome što se točno događa s dušama između smrti i uskrsnuća. Međutim, postoje različite naznake i slike koje su kroz povijest kršćani tumačili na različite načine.
Evo glavnih mjesta i ideja koje nalazimo na tu temu:
1. Isusove riječi na križu:
2. Prispodoba o bogatašu i Lazaru:
3. Pavao o smrti i uskrsnuću:
4. Spominjanje "usnulih" u Kristu:
Novi zavjet, kao što je vidljivo, daje različite slike o tome što se dešava nakon smrti:
Rana Crkva je postupno razvijala teologiju o "stanju duša prije uskrsnuća", ali Novi zavjet sam po sebi ostavlja stvari djelomično otvorenima i slikovitima.
Uskrs „prije Uskrsa“
Za uskrsnuće možemo reći da je element skupa pojmova zajedničkog imena zagrobni život. Zagrobni je život filozofski i povijesno zanimljivo i intrigantno pitanje. Najstariji tragovi vjerovanja u život poslije smrti javljaju se još u paleolitiku — prije oko 100 000 godina! Primjerice, na nalazištima poput Šanidar špilje (današnji Irak) pronađeni su neandertalski ukopi s dokazima da su tijela polagana s cvijećem ili uz određene obrede, što sugerira vjerovanje u nastavak postojanja nakon smrti.
Razvojem starih civilizacija razvija se i ideja zagrobnog života:
Evo usporedbe stava nekih starih religija s kršćanskim pogledom o zagrobnom životu:
1. Kršćanstvo
Temeljna ideja:
Glavne faze:
Bitno:
Kršćanstvo naglašava osobnu odgovornost, milost i uskrsnuće cijelog čovjeka (duše i tijela).
2. Stari Egipćani
Temeljna ideja:
Što se događa:
Bitno:
Nije uskrsnuće tijela kao kod kršćana, nego prelazak u idealizirani svijet, uz naglasak na očuvanju tijela (otuda mumifikacija – jer tijelo i duša su povezani).
3. Stari Grci
Temeljna ideja:
Što se događa:
Bitno:
Nema ideje uskrsnuća tijela – duša nastavlja sjenu postojanja.
Kod kasnijih filozofa (Platon) razvija se i ideja o reinkarnaciji (duša se može ponovno roditi ovisno o svojim djelima).
4. Hinduizam
Temeljna ideja:
Što se događa nakon smrti:
Bitno:
Nema vječnog raja ili pakla kao kod kršćanstva, već ciklus rođenja i smrti sve dok se ne postigne potpuno oslobođenje.
5. Budizam
Temeljna ideja:
Što se događa nakon smrti:
Bitno:
Ne postoji "vječna duša" kao u hinduizmu ili kršćanstvu. Ono što prelazi je sklop mentalnih i karmičkih procesa, a ne fiksna "osoba".
6. Vikinški (stari nordijski pogled)
Temeljna ideja:
Što se događa nakon smrti:
Bitno:
Vikinški raj (Valhalla) nije za "dobre ljude" općenito, nego za hrabre i borbene. Život poslije smrti ima čast kao glavni kriterij, ne moral ili vjera.
Zanimljivi detalji:
Zajednički pregled vjerovanja o zagrobnom životu
Civilizacija / Religija |
Što se događa poslije smrti? |
Duša / Identitet |
Krajnji cilj |
Glavni kriterij |
Kršćanstvo |
Sud → Raj ili Pakao; kasnije Uskrsnuće tijela |
Besmrtna duša + uskrslo tijelo |
Vječni život s Bogom |
Vjera + djela |
Stari Egipćani |
Vaganje srca → Blaženstvo ili uništenje |
Višestruka duša (ka, ba, akh) |
Život u poljima blaženstva |
Istina i pravednost (Maat) |
Stari Grci |
Odlazak u Had → Tartar, Elizej, Asfodel |
Besmrtna duša |
Mir ili muka u Podzemlju |
Moral + herojska djela |
Hinduizam |
Reinkarnacija (samsara) → Moksha |
Vječna duša (atman) |
Sjedinjenje s Brahmanom |
Karma |
Budizam |
Reinkarnacija → Nirvana |
Nema trajne duše (anatman) |
Prestanak patnje i oslobođenje |
Karma + duhovno razumijevanje |
Vikinzi |
Odlazak u Valhallu, Fólkvangr ili Hel |
Duša (hugr) |
Slava u vječnom bojištu / ili mir u Helu |
Hrabrost i čast u boju |
Pisani spomenici o zagrobnom životu:
Period nastanka |
Lokacija, religija ili filozofija |
Sadržaj zapisa |
≈ 2600. – 2300. pr. n. e. |
Stari Egipat (Tekstovi piramida) |
Prvo sustavno vjerovanje o putovanju duše i sudu nakon smrti. |
≈ 2100. pr. n. e. |
Sumer (Ep o Gilgamešu) |
Prva književna potraga za besmrtnošću; mrtvi vode sjenovit život. |
≈ 1600. – 1500. pr. n. e. |
Egipat (Knjiga mrtvih) |
Upute za prolazak kroz podzemni svijet; vaganje srca. |
≈ 1200. – 600. pr. n. e. |
Zaratustrizam (Iran) |
Most sudbine; duša ide u raj ili pakao ovisno o moralnom životu. |
≈ 1000. – 500. pr. n. e. |
Hinduizam (Upanišade) |
Razvija se ideja o reinkarnaciji i oslobođenju (moksha). |
≈ 700. – 400. pr. n. e. |
Stara Grčka |
Podzemni svijet (Had); ideje o Elizejskim poljima, Tartarosu. Orfički kultovi uvode osobnu odgovornost duše nakon smrti. |
≈ 600. – 400. pr. n. e. |
Budizam (Indija) |
Ciklus reinkarnacije (samsara) i oslobođenje (nirvana) bez trajne duše. |
≈ 500. – 800. |
Nordijska (Vikinška) religija |
Valhalla za hrabre ratnike, Hel za ostale; čast je najviša vrijednost. |
1. stoljeće |
Kršćanstvo |
Sud nakon smrti; raj ili pakao; kasnije uskrsnuće tijela i konačni sud. |
Danas postoji desetak, možda dvadeset aktivnih velikih organiziranih religija te oko 4000 – 4500 malih lokalnih vjerovanja, duhovnih pokreta, tradicionalnih religija domorodačkih naroda i novih religijskih pokreta. Sve oni, na ovaj ili onaj način, daju nadu da naš život ne završava zadnjim izdisajem i svatko od nas ima pravo odabrati u koji će vjerovati. Ili neće vjerovati u niti jedan smatrajući da je odradio svoj posao na Zemlji i time za njega sve završava.
Bez obzira u koju grupu spadate, odradite ovaj život najbolje što možete i budite dobri jedni prema drugima.