Zrakoplovne nesreće su uvijek spektakularne, najčešće s puno poginulih, prava „poslastica“ za novinare. Uzroci su im različiti, od ljudske greške do tehničkih problema, a jedan dio otpada i na meteorološke situacije kojima zrakoplovi ili njihove posade nisu bili dorasli.
Prva registrirana žrtva zrakoplovne nesreće
Otto Lilienthal (23. svibnja 1848. – 10. kolovoza 1896), njemački pionir zrakoplovstva. Izvor fotografije nepoznat
Prva registrirana žrtva zrakoplovne nesreće uzrokovane vremenskim prilikama bio je sam otac zrakoplovstva, njemački konstruktor Otto Lilienthal koji je poginuo 1896. godine nakon što se njegov krhki planer okrenuo uslijed bočnog udara vjetra i srušio s desetak metara visine.
Greška u navigaciji uzrokovana meteorološkim prilikama
Avro Lancaster preuređen u putnički avion British South American Airways-a nazvan „Stardust“. Izvor fotografije Wikipedia.
Nestanak aviona "Stardust" 1947. godine nad Andama gotovo pola stoljeća je predstavljao misteriju i rasplamsavao maštu kako zrakoplovnih stručnjaka tako i laika. 53 godine nakon nestanka, dijelovi "Stardusta" pojavili su se na dnu ledenjaka podno vrha Mt Tupaganato. Havarija je objašnjena ulaskom "Stardusta" u mlaznu struju te greškom navigatora u određivanju prijeđenog puta. Kako zbog oblaka nisu imali vizualni kontakt s tlom, sa spuštanjem su počeli prerano, dok su još bili nad Andama. Mlazna struja, koja je 1947. godine bila slabo poznata pojava, uska je pruga vjetra na visinama iznad 6 km koji puše brzinom preko 150 km/h od zapada prema istoku. Posljedica su različitog zagrijavanja ekvatorijalnog i polarnog zraka te rotacije zemaljske kugle. Otkrivene su pod kraj Drugog svjetskog rata, kada su posade američkih teških bombardera prijavljivale predugačko putovanja od pacifičkih aerodroma do Japana i prekratko za povratak, dok su japanski meteorolozi do njih došli teoretskim putem i koristili za bombardiranje Amerike nevođenim bombama.
Zaleđivanje
Zaleđivanje krila. Fotografija Aviation Education Multimedia Library
Zaleđivanje dijelova zrakoplova je vrlo česta pojava, a posljedica je postojanja tzv. prehlađenih kapljica vode, vode u tekućem stanju, ali čija je temperatura ispod 0 °C. Takve kapljice se u dodiru s krutom podlogom trenutno zalede. Kako se njih može naći u nekoliko tipova oblaka, zrakoplovi koji imaju dozvolu leta kroz oblake moraju posjedovati uređaje za odleđivanje. Problematično je zaleđivanje napadne ivice krila jer narušava aerodinamična svojstva komandnih ploha jer onemogućava upravljanje, vjetrobranskog stakla jer onemogućava osmatranje iz kabine, indikatora instrumenta, posebice brzinomjera i visinomjera, dijelova mlaznih motora itd.
Turbulencija
DC 8 koji je uslijed žestoke turbulencije izgubio jedan motor! Fotografija NCAR
Turbulencija je valovito i vrtložno gibanje zraka koje se javlja u sklopu olujnog vremena, na granici slojeva zraka koji pušu različitim smjerovima i/ili brzinama, na rubu mlazne struje, nad planinskim područjima itd. Opasna je za zrakoplove zbog povećanog naprezanja konstrukcije, a što može u konačnici dovesti i do njenog loma, te ozljeđivanja putnika i posade ili pomicanja tereta.
Udar munje
Udar munje u zrakoplov može biti koban. Najčešće se ne dešava ništa jer zrakoplov predstavlja Faradayev kavez, ali koji puta inducira struje unutar strujne mreže zrakoplova, što dovodi do oštećivanja instrumenata ili ostalih instalacija, te može izazvati iskrenje i požar.
Mikroudar
Mikroudar
Mikroudar (engl. Microburst) je silovito spuštanje zraka ispod olujnog oblaka, često popraćeno pljuskom. Opasno je za zrakoplove u fazi slijetanja jer se tada kreću na minimalnim brzinama i slabo su upravljivi, a nalaze se na malim visinama te pilot nema vremena reagirati i kompenzirati djelovanje mikroudara. Danas se posade aviona uvježbavaju za postupke u slučaju pojave mikroudara tijekom slijetanja. Međutim, ono što je bitno je da piloti prepoznaju pojavu i shvate je ozbiljno.
Ulazak u kumulonimbus
Ulazak u olujni oblak kumulonimbus je zabranjen za sve zrakoplove. Međutim, ipak se dešava da ulaze u njih, posebice ako se radi o skrivenim kumulonimbusima unutar prostrane (frontalne) zračne mase. Opasnosti koje vrebaju na zrakoplovce unutar kumulonimbusa su zaleđivanje, tuča, udari munja, jaka turbulencija, jaka vertikalna strujanja zraka, jaka smicanja vjetra itd.
Prolazak kroz olujni oblak može imati za posljedicu ozbiljna oštećenja letjelice uslijed djelovanja tuče.
Danas meteorološke službe izdaju posebne prognoze za zrakoplovce, često prezentirane na tzv. Significan Weather Charts. Te prognostičke karte upozoravaju letače na složene i opasne meteorološke situacije i pojave.
Significant Weather Charts